
Jaką bramę garażową wybrać? – część I – bramy uchylne
Przy zakupie bramy garażowej mamy do wyboru 4 najpopularniejsze rodzaje. Są to bramy rozwierne, uchylne, segmentowe i roletowe. W ciągu kilku najbliższych dni omówimy wszystkie z osobna, z uwzględnieniem ich zalet i wad. Na początek bramy uchylne.
1. Brama uchylna
Brama uchylna wymaga przynajmniej pół metra wolnej przestrzeni przed garażem. Można ją zamówić w wersji ocieplanej i nieocieplanej. Wersja nieocieplana to po prostu blacha na stelarzu z profili stalowych. Chroni przed wiatrem, natomiast na pewno nie spełni roli dobrego izolatora. W przypadku bram ocieplanych, dociepleniu podlega skrzydło bramy – natomiast stalowe profile konstrukcyjne pozostają puste. Jaki to ma wpływ na powstawanie mostków termicznych? W przypadku montażu bramy od wewnątrz, na ścianie zaraz za otworem, w świetle otworu pozostaje wyłącznie docieplone skrzydło bramy, natomiast profile konstrukcyjne nie mają kontaktu z powietrzem z zewnątrz. Ten sposób montażu zapewnia lepsze własności izolacyjne bramy. Gdy montujemu bramę w otworze, zarówno skrzydło, jak i profile mają styczność z powietrzem na zewnątrz, tak więc na profilu powstaną mostki cieplne – co pogorszy własności izolacyjne bramy. Należy pamiętać, że w przypadku decyzji o montażu bramy za otworem należy zamówić większą bramę, niż przy montażu w otworze.
Dużą zaletą bramy uchylnej jest możliwość jej zamontowania nawet w przypadku bardzo niskiego nadproża – spełni ona swoje zadanie w takich miejscach, gdzie nadproże jest mniejsze niż 15 cm i nie mamy możliwości zamontowania ani bramy segmentowej, ani roletowej.
Bramę uchylną możemy zamówić zarówno w wersji ręcznej, jak i automatycznej, podnoszonej za pomocą pilota i przycisku montowanego na ścianie.
Zalety bramy uchylnej:
– prosta, lekka i tania konstrukcja,
– możliwość zamówiania dowolnego wzoru przetłoczenia i koloru skrzydła,
– możliwość montażu w otworze, co powiększa przestrzeń w garażu i jest możliwe do wykonania przy nadprożu mniejszym niż 15 cm
Wady bramy uchylnej:
– wymaga przynajmniej pół metra wolnej przestrzeni przed garażem
– posiada słabe właściwości izolacyjne
– wymaga szczególnej dbałości w zimie (problemy z domykaniem, gdy podwieje śnieg)
Już za kilka dni dokładnie opiszemy wady i zalety najpopularniejszego dzisiaj typu bram garażowych – bram segmentowych.