Jakiej mocy napęd będzie najlepszy?

Producenci napędów (siłowników) do bram garażowych zazwyczaj określają maksymalną powierzchnię (w metrach kwadratowych) bramy, po przekroczeniu której należy już zastosować mocniejszą wersję napędu. Co za tym idzie – oczywiście dużo droższą. Zastanówmy się zatem, czy kryterium powierzchni jest rzeczywiście tak ważne i należy się nim bezwzględnie kierować.

Jak wiadomo, bramy mogą być wykonane z wersji do podnoszenia ręcznego, jak i z automatem. Oczywiste jest, że im większa jest brama, tym więcej waży. Ciężar przeciętej bramy segmentowej waha się od 50 do 100 kg. Na pierwszy rzut oka do bramy dwukrotnie cięższej powinniśmy zastosować dwukrotnie mocniejszy napęd. Tak jest jednak tylko pozornie. Zwróćmy uwagę, że bramy ręczne można podnieść jedną ręką do góry, niezależnie od wagi, a więc i rozmiaru. Spowodowane jest to odpowiednim doborem sprężyn na wale. Sprężyny są tak naciągnięte, żeby zrównoważyć ciężar płaszcza bramy. Najprościej mówiąc – im cięższa jest brama, tym mocniejsze sprężyny są dobrane i z tym większą siłą równoważą ciężar bramy. Efekt dla użytkownika jest taki, że brama podnosi się zawsze tak samo lekko, jakby niewiele ważyła.

Tutaj nasuwa się pytanie: skoro ręcznie bez żadnego problemu podnosimy zarówno bramę mniejszą, jak i większą, dlaczego potrzebujemy do większej bramy zakładać mocniejszy siłownik. Otóż… nie potrzebujemy! Siłowniki przeznaczone do bram o powierzchni 8 metrów kwadratowych doskonale sprawdzają się również przy podnoszeniu bram o powierzchni 12 metrów kwadratowych. Jest jednak jeden warunek.

Cała tajemnica ukrywa się prawidłowym montażu. Gdy wszystko zostało wykonane w sposób odpowiedni, brama pracuje lekko i płynnie. Gdy jednak montażysta nie wykona swojej pracy starannie czy sprężyny nie będą właściwie naciągnięte – brama będzie pracowała dużo ciężej, co w przypadku bram o większej powierzchni spowoduje tak duży opór, że mniejszy napęd nie da rady jej podnieść.

Właściwe postępowanie nie polega jednak na podnoszeniu siły napędu, aby przełamać opory spowodowane nieodpowiednim montażem, ale na takiej regulacji bramy, aby pracowała lekko. W jaki sposób sprawdzić, czy brama jest dobrze wyregulowana? Należy wysprzęglić napęd (prosta czynność polegająca na pociągnięciu za linkę) i podnieść bramę ręcznie. Jeżeli podniesiemy ją bez żadnego problemu – montaż i regulacja zostały przeprowadzone w sposób prawidłowy i napęd nie będzie miał żadnych problemów. Gdy przy podniesieniu ręcznym mamy problem – konieczna jest regulacja bramy.